Att åka på festival signalerar något lustfyllt och efterlängtat. Något man ofta gör med andra och där man kliver in i en kulturell eller musikalisk, energigivande bubbla under en begränsad tid. Förra helgen var det festival i Växjö där Musik i Syds nya fina hus på Nygatan 6 firades av en fulltalig och entusiastisk publik i alla åldrar. Nästa vecka väntar Helsingborgs gitarrfestival, som under några dagar sätter det instrument som väldigt många människor har ett nära förhållande till, i centrum. Internationella stjärnor möter svenska storheter och vi får njuta av både jazz och klassiskt under fyra dagar.
Men idag är jag på väg till något med en helt annan klang. Scendödsfestivalen i Stockholm.
1878 invigdes Musikaliska Akademiens hus på Nybrokajen i Stockholm. Som Leonidas Aretakis skriver i DN (9.3.2022) var detta en tid när Stockholm gick från att vara en kulturell avkrok till en modern stad.
I huset skolades Birgit Nilsson, Jussi Björling och Georg Riedel för att nämna några, musiker som skapat ryktet om Sverige som ett land som värnar musik och tar hand om sina talanger. Här delades de första Nobelprisen ut.